close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • NADAWANIE NUMERU PESEL

  • Numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) jest to symbol cyfrowy, przyznawany w Polsce indywidualnym osobom. Numer ten składa się zawsze z 11 cyfr. Jest niezbędny przy ubieganiu się o wydanie dowodu osobistego (w Polsce) lub o wydanie paszportu (w Polsce lub zagranicą).
     

    Nadanie numeru PESEL

     

    Osoby nie posiadające numeru PESEL muszą co najmniej 1 miesiąc przed złożeniem wniosku o paszport wystąpić o nadanie numeru PESEL.

     

    Konsul nadaje numer PESEL do paszportu bezpłatnie (uwaga: nadanie numeru PESEL przez konsula w innych sprawach niż sprawa wydania paszportu w konsulacie jest odpłatne i odbywa się w innym trybie). 

     

    Osoby, które nie posiadają tego numeru lub nie mają pewności, czy numer ten był im nadany, są proszone w celu jego nadania o dołączenie do kwestionariusza paszportowego:

     

    - odpisu polskiego aktu urodzenia (nie na druku międzynarodowym/wielojęzycznym)

    - odpisu polskiego aktu małżeństwa (wymóg przedłożenia aktu małżeństwa dotyczy osób, które zawierały związek małżeński w Polsce lub zagranicą - w przypadku osób, które zawarły związek małżeński zagranicą, konieczna jest rejestracja zagranicznego aktu małżeństwa w USC w Polsce)

    Wniosek o nadanie numeru PESEL (PDF)

     

    Nie ma możliwości nadania numeru PESEL na podstawie zagranicznego aktu stanu cywilnego. Dotyczy to również dzieci urodzonych za granicą. Wniosek o umiejscowienie (transkrybowanie) aktu urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego można złożyć za pośrednictwem konsulatu.

    Nie należy w tej sprawie zwracać się do organów gmin w Polsce, gdyż jedynym właściwym  organem do wystąpienia o nadanie numeru PESEL do sprawy paszportowej jest konsul.

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: